Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Inclusief onderwijs in 7 tinten grijs
Author:
ISBN: 9789461175137 Year: 2024 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Diversiteit in het hoger onderwijs : van theoretisch kader naar praktijkgerichte verandering
Authors: --- ---
ISBN: 9789461171245 9461171242 Year: 2021 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm


Book
Diversiteit in het hoger onderwijs. : Van theoretisch kader naar praktijkgerichte verandering
Authors: --- ---
ISBN: 9789461172365 Year: 2021 Publisher: Brussel ASP Academic & Scientific Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs. In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan - docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel - en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.

Keywords


Dissertation
Het verhaal van een ervaringsdeskundige werkt; heeft een vorming gegeven door een ervaringsdeskundige, meer impact op het doelpubliek en op de ervaringsdeskundige zelf?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In ons onderzoek stond de vraag, ‘heeft een vorming gegeven door een ervaringsdeskundige, meer impact op het doelpubliek en op de ervaringsdeskundige zelf’, centraal. Wij hebben dit onderzocht door een evaluatiefiche op te stellen. Na elke vorming, werden de evaluatiefiches ingevuld door het doelpubliek. Uit de resultaten kunnen we concluderen dat het effectief een meerwaarde is om een vorming te krijgen van een ervaringsdeskundige. Enerzijds voor het doelpubliek, omdat ze voorbeelden uit het echte leven te horen krijgen. Anderzijds voor de ervaringsdeskundige zelf, omdat ze hun eigen ervaringen kunnen meedelen, niemand anders doet het in hun plaats. Onze onderzoeksvraag, ‘heeft een vorming gegeven door een ervaringsdeskundige, meer impact op het doelpubliek en op de ervaringsdeskundige zelf, is ingelost.

Keywords


Dissertation
Talenttinder: Talentmobilisering binnen een grote organisatie
Authors: --- --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze paper zal een schriftelijk ontwerp voorstellen om de verouderde ‘Wie is wie’ te vervangen door de nieuwe ‘Talenttinder’. Talenttinder zal een applicatie worden waarop docenten elkaar kunnen vinden op basis van de talenten die iemand bezit. De doelstelling op lange termijn is deze applicatie te gebruiken in andere bedrijven en organisaties. Zo kunnen ook zij connecteren op basis van talenten en elkaar vinden voor allerlei projecten. Uit de literatuur blijkt dat iedere persoon verschillende talenten heeft, die aangeboren of aangeleerd zijn. Wanneer iemand zijn talenten kan inzetten, geeft dit energie en raakt hij in een positieve flow. Toch is niet iedereen zich bewust van zijn/haar talenten. Sommige mensen hebben verschillende talenten maar zetten deze niet in binnen hun gedrag en/of context. Een reden hiervoor kan zijn dat ze hun talent nog niet ontdekt hebben (blinde vlek) of dat hun context het niet toelaat om hun talent te tonen. Veel bedrijven en organisaties vinden het lastig om talenten te definiëren en te identificeren (Krabbenborg & Thunnissen, 2018). Geen duidelijke definitie van talent speelt een rol in het falen van vooropgestelde talentprogramma’s bij bedrijven (Komninos, 2017; Poocharoen & Lee, 2013; Powell, Duberley, Exworthy, MacFarlane & Moss, 2013). Het leidt tot verwarring met wat de programma’s beogen en wat ze willen bereiken. Definiëren van talent is het grootste startpunt binnen een talentenprogramma of -beleid. Ook op individueel niveau is het herkennen van je talent een belangrijke start. Om je talenten te kunnen ontwikkelen en benutten moet je eerst bewust worden van je talenten, waardoor de organisatie hierop kan inspelen (Krabbenborg & Thunnissen, 2018). De probleemstellingen binnen het onderzoek zijn: • Hoe kan de applicatie ervoor zorgen dat talenten in beeld en in stelling worden gebracht? • Hoe kan de applicatie de interdisciplinaire samenwerking vergemakkelijken tussen collega’s? • Hoe kan de applicatie beantwoorden aan de waarden van sociale netwerkanalyse? • Hoe kan de applicatie relevant worden en blijvend in gebruik worden genomen door de gebruikers? Om het onderzoek realistisch te houden en goed te kunnen uitvoeren diende rekening gehouden worden met de beschikbare tijd en middelen. Daarom werd de doelgroep enigszins afgebakend. Daarnaast werden interviews gedaan met betrekking tot communicatie en waarderend benaderen binnen de applicatie. Ten slotte werd voor het product het digitale deel, de applicatie voorgelegd aan de webdesign verantwoordelijke Marketing binnen Odisee, waarop algemene feedback werd gegeven. De applicatie heeft als hoofddoel om de talenten van de docenten uit de richting Orthopedagogie aan de hogeschool Odisee Parnas in beeld te brengen en te mobiliseren. Talentmobilisering betekent het mobiel maken van talenten. Een ander woord voor mobiliseren is activeren. Het gaat dus om het activeren van talenten. Talenten activeren kan maar pas wanneer de talenten enerzijds gekend zijn en anderzijds wanneer deze kunnen worden ingezet. Om de talenten te kennen is het dus belangrijk deze in beeld te brengen in de applicatie. Wanneer de talenten eenmaal gekend zijn, is het mogelijk deze in te zetten. Op die manier wordt talentmobilisering mogelijk gemaakt binnen de applicatie.

Keywords


Dissertation
Talentgericht groeien in de UCLL volgens de zelfdeterminatietheorie
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Hasselt : UC Limburg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef ‘Talentgerichtgroeien in de UCLL volgens de zelfdeterminatietheorie’ is een onderzoek binnen het project ‘Talentgericht groeien’ dat georganiseerd is vanuit het Expertisecentrum ‘Inclusive Society’ en Onderwijs en Studenten van de UCLL. Het doel van het project is om studenten een stem geven. Dit onderzoek wil de groeikansen en de belemmeringen die ervaren worden door de studenten in beeld brengen om zo een betere inclusieve hogeschool te realiseren, zodat iedereen alle kansen krijgt om optimaal te groeien. De onderzoeksvraag is: ‘Hoe ervaren studenten talentgerichte groei in de UCLL?’ Wanneer er gekeken wordt naar wat personen nodig hebben om te groeien, zijn er verschillende theorieën die hierop aansluiten. Meestal wordt er gekeken naar de fysieke behoeften van de mens zoals slaap en eten. Maar wat dan met de psychische behoeften? In dit onderzoek ligt de focus op de psychische noden van de mens om te groeien. De zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci sluit hierop aan. Deze theorie stelt dat elk individu nood heeft aan de bevrediging van drie psychische basisbehoefte: autonomie, betrokkenheid en competentie, om groei te ervaren. Om de belevingen van de studenten in beeld te brengen werd er gebruik gemaakt van een kwalitatieve Art-Based onderzoeksmethode, namelijk Photovoice. Hierbij brachten de participanten hun belevingen in beeld aan de hand van zelfgetrokken foto’s.

Keywords


Book
Inclusive (higher) education : exploring the theory of planned behaviour
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Op welke manier kunnen we de kwaliteit van leven verhogen bij personen met dementie?

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek bestudeert de kwaliteit van leven bij personen met dementie, en hoe deze verhoogd kan worden. In het eerste deel worden de drie voornaamste pijlers besproken, namelijk dementie, kwaliteit van leven en reminiscentie. Om dit na te gaan, werd een reminiscentiekoffer ontwikkeld en getest bij twaalf participanten. De twaalf participanten verblijven in het woonzorgcentrum SintRafael te Liedekerke. De kwaliteit van leven werd gemeten aan de hand van de Qualidemschaal. De kwaliteit van leven werd vier keer gemeten: een keer voor de reminiscentieactiviteit, en drie keer aan de hand van de reminiscentiekoffer. Gedurende de metingen van kwaliteit van leven, waren er enkele storende factoren. Toch hebben we gemerkt dat de reminiscentiekoffer een positief effect had op de deelnemers.

Keywords


Dissertation
(Eig)en regie Energie in eigen regie
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek start vanuit de onderzoeksvraag: ‘Wat is de impact van persoonsvolgende financiering op de eigen regie bij mensen met een beperking?’. Het maakt integraal deel uit van het VFG onderzoek waarbij de ervaringen betreffende persoonsvolgende financiering (PVF) in kaart worden gebracht. Middels een literatuurstudie werden de vroegere financieringssystemen, perspectief 2020, PVF, Nederlandse financieringssystemen en kritische noten vanuit belangengroepen toegelicht. In het onderzoek werd gebruik gemaakt van kwantitatieve (monitor) en kwalitatieve (interviews) onderzoekstechnieken. Bij de monitor werd de focus gelegd op kwaliteit van bestaan en door middel van interviews werd er een vergelijkend onderzoek gedaan in Nederland. Binnen het kwantitatieve onderzoek werd gekozen voor twee specifieke doelgroepen: personen met een motorische beperking en personen met een verstandelijke beperking. Uit dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat personen met een verstandelijke beperking meer hulp nodig hebben bij de keuzes rond hun zorg dan personen met een motorische beperking. Alsook kan er besloten worden dat beide doelgroepen aangeven dat PVF niet zal leiden tot minder verantwoording ten opzichte van het VAPH betreffende de organisatie van de zorg. Verder verwachten beide doelgroepen dat hun kwaliteit van leven zal verbeteren door PVF. De literatuur en de interviews tonen aan dat cliënten meer geïnformeerd moeten worden over PVF en de mogelijkheden van dit budget. Tot slot kan er besloten worden vanuit de literatuur dat PVF een positieve impact heeft op de eigen regie bij mensen met een beperking.

Keywords


Dissertation
Harde en zachte kwaliteit, cijfers en gevoel : De invloed van de beleving van de taxateur bij de beoordeling van het risico op recidive
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by